Odborná prax študentov Obchodnej akadémie v Prievidzi

Podľa platných učebných plánov je predmet prax povinným vyučovacím predmetom  s integrujúcou funkciou. Jeho úlohou je pripraviť žiakov tak, aby po ukončení štúdia vedeli  prakticky využiť osvojené poznatky na svojich pracoviskách.

Výstupné všeobecné ciele predmetu:

·    mať osvojené praktické zručnosti a návyky potrebné pre praktické riešenie ekonomických úloh

·    dokázať prakticky aplikovať poznatky získané v teoretických predmetoch,

·    vedieť samostatne pristupovať a riešiť primerané ekonomické úlohy.

Predmet prax sa realizuje v  súlade s Výkladom hlavných foriem praktického vyučovania na stredných školách a odborných učilištiach, schváleného MŠV SR dňa 15. decembra 1994 pod č. 5651/1994-212 (ďalej len Výklad). Je samostatným vyučovacím predmetom.

1  Termíny praxe

2  Témy prác z praxe

3  Pokyny na spracovanie prác z praxe

4  Povinnosti žiakov

5  Nahlasovanie absencie

 

Termíny praxe

 4. ročník denného štúdia, študijný odbor: obchodná akadémia a 2. ročník pomaturitného štúdia, študijný odbor: hospodárska informatika

04. 02. 2008 – 15. 02. 2008

  3. ročník denného štúdia, študijný odbor: obchodná akadémia

19. 05. 2008 - 30. 05. 2008

 

 2  Témy prác z praxe

 Odporúčané témy na vypracovanie práce z praxe

1.     Analýza majetku vo vybranom podniku

2.     Analýza nákladov vo vybranom podniku

3.     Analýza výnosov vo vybranom podniku

4.     Analýza ponuky úverov vo vybranej banke

5.     Banka, aktívne operácie banky

6.     Banka, pasívne operácie banky

7.     Cena – tvorba cien, cenové stratégie, kalkulácie

8.     Daň z pridanej hodnoty – výpočet, daňové priznanie, platba

9.     Daň z príjmov – výpočet, daňové priznanie, platba

10.                       Dlhodobý majetok – evidencia, obstarávanie

11.                       Dlhodobý majetok – odpisovanie, odpisový plán

12.                       Finančná analýza podniku – účtovné výkazy, ukazovatele

13.                       Finančné zdroje podniku

14.                       Marketing a odbytová činnosť podniku

15.                       Marketing, propagácia a reklama v podniku

16.                       Miestne dane

17.                       Obchodné zmluvy

18.                       Odmeňovanie a normovanie práce

19.                       Ochranné známky a ich význam

20.                       Organizačná činnosť podniku – orgány podniku, typy organizačných štruktúr

21.                       Personálna činnosti podniku – výber zamestnancov, pracovno-právne vzťahy

22.                       Písomnosti spojené so začatím podnikania, podnikateľský zámer

23.                       Platobné karty a elektronické bankovníctvo

24.                       Platobný styk hotovostný

25.                       Platobný styk bezhotovostný

26.                       Poistenie nemocenské – druhy, dávky, poistné, vzťah podnikov k poisťovniam

27.                       Poistenie sociálne – druhy, dávky, poistné, vzťah podnikov k poisťovni

28.                       Poistenie neživotné – poistenie majetku, zodpovednosť za škody

29.                       Poistenie životné – poistenie osôb, druhy poistení, poistné udalosti a poistné plnenie

30.                       Pokladňa – pokladničná agenda, operácie, inventúra pokladne

31.                       Postavenie miestnych daní v príjmoch obcí

32.                       Registratúrny poriadok, registratúrny plán, archivácia záznamov v podniku

33.                       Riadenie kvality, vybavovanie reklamácií

34.                       Starostlivosť o zamestnancov, pracovné prostredie a pracovné podmienky

35.                       Systém dôchodkového zabezpečenia v súčasných ekonomických podmienkach

36.                       Štýly vedenia a ich význam vo vybranom podniku

37.                       Vedenie vnútroorganizačného účtovníctva

38.                       Výsledok hospodárenia – jeho zistenie, rozdelenie, náklady, výnosy

39.                       Zásoby – skladovanie, evidencia, oceňovanie a vykazovanie vo vybranom podniku

40.                       Téma podľa konkrétneho zamerania podniku po vzájomnej  dohode s vyučujúcim predmetu  POE, PRAX

TERMÍN ODOVZDANIA PRÁCE Z PRAXE: do 5 pracovných dní odo dňa ukončenia odbornej praxe, prípadne termín odovzdania, tému práce z praxe, určí príslušný vyučujúci predmetu POE,  PRAX.

 

Odporúčané témy na vypracovanie práce z praxe sú iba orientačné pre študentov 2. ročníka pomaturitného štúdia študijného odboru hospodárska informatika, ktorým budú témy zadané a upresnené príslušným vyučujúcim predmetu PRAX.

 

 3  Pokyny na spracovanie práce z praxe

 Práca obsahuje:

§        titulný list

 

Formálna úprava práce z praxe:

 

1. Rozsah práce -      minimálne 6-8 strán (okrem titulného listu, obsahu, denníku praxe a príloh). Práca je napísaná na papieri formátu A4. Odporúča sa písať iba na jednu stranu, t.j. nepoužívať obojstrannú tlač.

                                    Práca sa odovzdáva v tlačenej podobe v 1 exemplári.

 

2. Písmo -                   veľkosť písma 12, typ písma Times New Roman, resp. Courier New

 

3. Riadkovanie -        1,5

 

4. Okraje -                 horný a dolný okraj 25 mm od hornej resp. dolnej hrany listu papiera,  ľavý okraj 30 mm, pravý okraj 20 mm

 

5. Číslovanie strán -  arabskými číslicami, rovnakým typom písma ako hlavný text, bez pomlčiek, v strede strany, s umiestnením v dolnej časti strany  (titulný list, obsah, denník praxe a prílohy - strany nečíslujú).

 

6. Prílohy -                 každá príloha sa začína na novej strane. Označujú sa napr. Príloha A, Príloha B ... resp. Príloha 1, Príloha 2 ...

 

7. Úprava nadpisov a čiastkových nadpisov - Platia tu zásady:

                                    A/ nadpisy sa oddeľujú od predchádzajúceho textu dvoma prázdnymi riadkami, od nasledujúceho textu jedným prázdnym riadkom,

                                    B/ nadpisy sa zvýrazňujú (veľké písmená, tučné písmo, podčiarknutie a pod. Ak sa použije  podčiarkovanie, podčiarkuje sa len text, jeho číselné alebo abecedné označenie sa nepodčiarkuje),

                                    C/ nadpisy, ktoré neobsahujú číselné alebo abecedné označenie, píšu sa od ľavej zvislice,

                                    D/ číselne alebo abecedne označené nadpisy sa píšu od ľavej zvislice, medzi číslom alebo písmenom a názvom kapitoly sa vynechajú 2 medzery. Druhý a ďalšie riadky nadpisu sa začínajú písať pod prvým písmenom nadpisu v prvom riadku.

                                    Príklady písania nadpisov:

-         názov hlavnej kapitoly – veľkosť 14       (1  NADPIS)

-         názov podkapitoly – veľkosť 14                         (1.1  Nadpis)

 

8. Číslovanie častí, odstavcov - na číslovanie sa používajú iba arabské číslice, za číslom na prvej úrovni sa nedáva bodka. Inak sa bodka kladie vždy medzi čísla označujúce jednotlivé úrovne.

                                    Napr.:   1  Internet  

1.1    Stručná charakteristika internetu

Dodržiava sa tu STN 01 6910 s možnosťami stupňovitého členenia textu, členenia textu od zvislice alebo kombinovaného členenia textu.

 

9. Členenie textu -     logicky ucelené časti textu sa píšu do samostatných odsekov. Odseky sa oddeľujú 1 prázdnym riadkom. Prvý riadok odseku sa môže začínať:

                                    a/ od ľavej zvislice

                                    b/ so zarážkou.

 

10. Tabuľky -            každá tabuľka má svoje poradové číslo (arabské) a názov. Číslo a názov sa umiestňujú nad tabuľku.

                                    Napr.:            

                                    Tabuľka 1  Výsledky výskumu štruktúry zamestnancov

 

11. Ilustrácie -            obrázky, grafy, nákresy, schémy a pod. Označujú sa napr. Obrázok 3 (toto označenie sa umiestni pod ilustráciou).

 

12. Titulný list -         obsahuje nasledovné údaje:

·        Názov školy (umiestnenie 25 mm od hornej hrany listu papiera, veľkosť písma 14)

OBCHODNÁ AKADÉMIA, F. MADVU Č. 2, 971 29 PRIEVIDZA

·        Názov témy (umiestnenie 100 mm pod názvom školy, vycentrovať na stred, veľkosť písma 14),

·        Práca z praxe (umiestniť pod názov témy s vynechaním 1 prázdneho riadku),

·        Názov pracoviska          umiestniť v Ľ časti 30 mm od

·        Školský rok                    dolnej hrany listu papiera pod seba

·        Meno a priezvisko          umiestniť v P časti 30 mm od

·        Trieda                            dolnej hrany listu papiera pod seba.

 

 

TERMÍN ODOVZDANIA PRÁCE Z PRAXE: do 5 pracovných dní odo dňa ukončenia odbornej praxe, prípadne termín odovzdania, tému práce z praxe, určí príslušný vyučujúci predmetu POE,  PRAX.

 

Pokyny a prípadné odlišnosti spracovania práce z praxe budú pre študentov 2. ročníka pomaturitného štúdia bližšie upresnené vyučujúcim predmetu PRAX.

 

4  Povinnosti žiakov

 

Predmet prax je povinným vyučovacím predmetom, ktorého úlohou je pripraviť žiakov tak, aby po ukončení štúdia vedeli prakticky využiť osvojené poznatky na svojich pracoviskách.

Odborná prax sa realizuje na pracoviskách mimo školy v 3. a 4. ročníku, prípadne v 2. ročníku pomaturitného štúdia, v rozsahu 10 pracovných dní po 6 hodín. Začiatok a koniec pracovnej doby je stanovený v dohode.    Prax je možné absolvovať v tom istom podniku v 3. aj 4. ročníku len v tom, prípade, ak sa jedná o podnik, kde je možné v ďalšom roku zmeniť oddelenie, úsek, odbor ... Túto zásadu je potrebné rešpektovať hlavne vo fáze prípravy praxe - v štádiu výberu miesta na absolvovanie odbornej praxe.

Povinnosti žiaka počas praxe:

a)      dodržiavať pracovný poriadok podniku, kde sa bude vykonávať odborná prax a plniť si povinnosti vyplývajúce z obsahovej náplne odbornej praxe;

b)      dodržiavať predpisy o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci;

c)      dodržiavať stanovenú pracovnú dobu. Podnik nesmie poverovať žiaka prácou nadčas.  Počas praxe nie je z bezpečnostných dôvodov dovolené vzďaľovať sa z pracoviska (napr. pošta, banka, ...)

Prípadnú jednorázovú zmenu pracovnej doby, absenciu a termín nahradenia  je nutné nahlásiť škole minimálne jeden deň   v o p r e d   na sekretariát riaditeľa školy po predchádzajúcom súhlase pracovníka zodpovedného za odborné vedenie praxe.

Aj v prípade neprítomnosti na pracovisku len určitý čas z pracovného dňa z rôznych dôvodov (návšteva lekára, práceneschopnosť, reprezentácia školy a pod.) je nevyhnutné vopred nahlásiť čas absencie.

Každú neprítomnosť na pracovisku je potrebné si  n a h r a d i ť   počas  konania praxe, prípadne po dohode a so súhlasom vedúceho pracovníka príslušného pracoviska je možné si prax nahradiť aj v inom náhradnom termíne;

d)      rešpektovať pokyny zodpovedných pracovníkov podniku, ktorí budú zabezpečovať organizovanie praxe priamo na pracovisku;

e)      používať telefón, fax, internet, kopírovacie zariadenia, prípadne iné technické zariadenia len so súhlasom pracovníka zodpovedného za odborné vedenie praxe;

f)        vykonávať odbornú prax bez nároku na mzdu;

g)      počas vykonávania praxe byť primerane oblečený podľa požiadaviek, resp. charakteru pracoviska;

h)      údaje získané o podniku, v ktorej sa bude vykonávať prax je možné použiť len na vyučovacie účely, t.j. dodržiavať zásadu mlčanlivosti;

i)        po ukončení praxe je žiak povinný do konca týždňa po príchode do školy odovzdať kompletnú odbornú prácu, ktorá je spolu s písomným hodnotením v potvrdenom dennom zázname z praxe súčasťou hodnotenia žiaka v predmete prax.

     Vypracovala a ďalšie informácie môže poskytnúť: Ing. Marcela Čiscoňová, prípadne vyučujúci predmetu POE.

Nahlasovanie absencie počas praxe

 

Milí študenti,

v prípade vašej neprítomnosti na praxi, alebo v prípade zmien počas praxe, ste povinní tieto skutočnosti vopred oznámiť:

 osobne (sekretariát, alebo vyučujúci PRAX,  POE, prípadne triedny uč.), 

 

     telefonicky (046/5438118),

     alebo elektronickou poštou: prax@oaprievidza.sk

 V prípade neprítomnosti, resp. zmeny nahlasujte vždy tieto údaje:

meno a priezvisko,

trieda,

názov pracoviska, 

termín, čas a dôvod absencie (zmeny),

termín a čas náhrady praxe.