Odborná prax študentov Obchodnej akadémie v Prievidzi

 

 

Podľa platných učebných plánov je predmet prax povinným vyučovacím predmetom  s integrujúcou funkciou. Jeho úlohou je pripraviť žiakov tak, aby po ukončení štúdia vedeli  prakticky využiť osvojené poznatky na svojich pracoviskách.

Výstupné všeobecné ciele predmetu:

·    mať osvojené praktické zručnosti a návyky potrebné pre praktické riešenie ekonomických úloh

·    dokázať prakticky aplikovať poznatky získané v teoretických predmetoch,

·    vedieť samostatne pristupovať a riešiť primerané ekonomické úlohy.

Predmet prax sa realizuje v  súlade s Výkladom hlavných foriem praktického vyučovania na stredných školách a odborných učilištiach, schváleného MŠV SR dňa 15. decembra 1994 pod č. 5651/1994-212 (ďalej len Výklad). Je samostatným vyučovacím predmetom.

Ing. Marcela Čiscoňová pripravila usmernenie pre výkon odbornej praxe, v ktorom nájdete:

 

1  Termíny praxe

 

2  Témy správ z praxe

 

3  Pokyny na spracovanie správy z praxe

 

4  Povinnosti žiakov

 

 

 

1  Termíny praxe

 

Termíny odbornej praxe

v školskom roku 2008/2009

 

 4. ročník denného štúdia, študijný odbor: obchodná akadémia a

2. ročník pomaturitného štúdia, študijný odbor: hospodárska informatika

 29. 09. 2008 – 10. 10. 2008

 

   

 

2  Témy správ z praxe

 

Odporúčané témy na vypracovanie správy z praxe

 

  1. Banka, aktívne operácie banky
  2. Banka, pasívne operácie banky
  3. Cena – tvorba cien, cenové stratégie, kalkulácie
  4. Daň z pridanej hodnoty – výpočet, daňové priznanie, platba
  5. Daň z príjmov – výpočet, daňové priznanie, platba
  6. Dlhodobý majetok – evidencia, obstarávanie
  7. Dlhodobý majetok – odpisovanie, odpisový plán
  8. Finančná analýza podniku – účtovné výkazy, ukazovatele
  9. Finančné zdroje podniku
  10. Marketing a odbytová činnosť podniku
  11. Marketing, propagácia a reklama v podniku
  12. Miestne dane
  13. Obchodné zmluvy
  14. Odmeňovanie a normovanie práce
  15. Organizačná činnosť podniku – orgány podniku, typy organizačných štruktúr
  16. Personálna činnosti podniku – výber zamestnancov, pracovno-právne vzťahy
  17. Písomnosti spojené so začatím podnikania, podnikateľský zámer
  18. Platobné karty a elektronické bankovníctvo
  19. Platobný styk hotovostný
  20. Platobný styk bezhotovostný
  21. Poistenie nemocenské – druhy, dávky, poistné, vzťah podnikov k poisťovniam
  22. Poistenie sociálne – druhy, dávky, poistné, vzťah podnikov k poisťovni
  23. Poistenie neživotné – poistenie majetku, zodpovednosť za škody
  24. Poistenie životné – poistenie osôb, druhy poistení, poistné udalosti a poistné plnenie
  25. Pokladňa – pokladničná agenda, operácie, inventúra pokladne
  26. Registratúrny poriadok, registratúrny plán, archivácia záznamov v podniku
  27. Riadenie kvality, vybavovanie reklamácií
  28. Starostlivosť o zamestnancov, pracovné prostredie a pracovné podmienky
  29. Vedenie vnútroorganizačného účtovníctva
  30. Výsledok hospodárenia – jeho zistenie, rozdelenie, náklady, výnosy
  31. Zásoby – skladovanie, evidencia, oceňovanie
  32. Téma podľa konkrétneho zamerania podniku po vzájomnej  dohode s vyučujúcim predmetu  POE, PRAX

 

 

TERMÍN ODOVZDANIA SPRÁVY Z PRAXE: do 5 pracovných dní odo dňa ukončenia odbornej praxe, prípadne termín odovzdania, tému správy z praxe, určí príslušný vyučujúci predmetu POE,  PRAX.

 

Odporúčané témy na vypracovanie správy z praxe sú iba orientačné pre študentov 2. ročníka pomaturitného štúdia študijného odboru hospodárska informatika, ktorým budú témy zadané a upresnené príslušným vyučujúcim predmetu PRAX.

 

 

3  Pokyny na spracovanie správy z praxe

 

Správa obsahuje

 

§        titulný list

bez čísla kapitoly, bez čísla strany

§        denník praxe

bez čísla kapitoly, bez čísla strany

bez čísla kapitoly

§        zoznam použitej literatúry

bez čísla kapitoly

bez čísla kapitoly, čísla strán

 

Formálna úprava správy z praxe:

 

1. Rozsah práce -       minimálne 6-8 strán (okrem titulného listu, obsahu, denníku praxe a príloh). Správa je napísané na papieri formátu A4. Odporúča sa písať iba na jednu stranu, t.j. nepoužívať obojstrannú tlač.

                                    Správa sa odovzdáva v tlačenej podobe v 1 exemplári.

 

2. Písmo -                   veľkosť písma 12, typ písma Times New Roman, resp. Courier New

 

3. Riadkovanie -        1,5

 

4. Okraje -                 horný a dolný okraj 25 mm od hornej resp. dolnej hrany listu papiera,  ľavý okraj 30 mm, pravý okraj 20 mm

 

5. Číslovanie strán -  arabskými číslicami, rovnakým typom písma ako hlavný text, bez pomlčiek, v strede strany, s umiestnením v dolnej časti strany  (titulný list, obsah, denník praxe a prílohy - strany nečíslujú).

 

6. Prílohy -                 každá príloha sa začína na novej strane. Označujú sa napr. Príloha A, Príloha B ... resp. Príloha 1, Príloha 2 ...

 

7. Úprava nadpisov a čiastkových nadpisov - platia tu zásady:

                                    A/ nadpisy sa oddeľujú od predchádzajúceho textu dvoma prázdnymi riadkami, od nasledujúceho textu jedným prázdnym riadkom,

                                    B/ nadpisy sa zvýrazňujú (veľké písmená, tučné písmo, podčiarknutie a pod. Ak sa použije použije podčiarkovanie, podčiarkuje sa len text, jeho číselné alebo abecedné označenie sa nepodčiarkuje,

                                    C/ nadpisy, ktoré neobsahujú číselné alebo abecedné označenie, píšu sa od ľavej zvislice,

                                    D/ číselne alebo abecedne označené nadpisy sa píšu od ľavej zvislice, druhý a ďalšie riadky nadpisu sa začínajú písať pod prvým písmenom nadpisu v prvom riadku.

 

8. Číslovanie častí, odstavcov - na číslovanie sa používajú iba arabské číslice, za číslom na prvej úrovni sa nedáva bodka. Inak sa bodka kladie vždy medzi čísla označujúce jednotlivé úrovne.

                                    Napr.:   1  Internet  

1.1    Stručná charakteristika internetu

Dodržiava sa tu STN 01 6910 s možnosťami stupňovitého členenia textu, členenia textu od zvislice alebo kombinovaného členenia textu.

 

9. Členenie textu -     logicky ucelené časti textu sa píšu do samostatných odsekov. Odseky sa oddeľujú 1 prázdnym riadkom. Prvý riadok odseku sa môže začínať:

                                    a/ od ľavej zvislice

                                    b/ so zarážkou.

 

10. Tabuľky -            každá tabuľka má svoje poradové číslo (arabské) a názov. Číslo a názov sa umiestňujú nad tabuľku.

                                    Napr.:             

                                    Tabuľka 1  Výsledky výskumu štruktúry zamestnancov

 

11. Ilustrácie -           obrázky, grafy, nákresy, schémy a pod. Označujú sa napr. Obrázok 3 (toto označenie sa umiestni pod ilustráciou).

 

12. Titulný list -         obsahuje nasledovné údaje:

·        Názov školy (umiestnenie 25 mm od hornej hrany listu papiera),

·        Názov témy (umiestnenie 100 mm pod názvom školy, vycentrovať na stred),

·        Správa z praxe (umiestniť pod názov témy s vynechaním 1 prázdneho riadku),

·        Názov pracoviska               umiestniť v ľavej časti 30 mm od

·        Školský rok                        dolnej hrany listu papiera pod seba,

·        Meno a priezvisko              umiestniť v pravej časti 30 mm od

·        Trieda                                 dolnej hrany listu papiera pod seba.

 

 

TERMÍN ODOVZDANIA SPRÁVY Z PRAXE: do 5 pracovných dní odo dňa ukončenia odbornej praxe, prípadne termín odovzdania, tému správy z praxe, určí príslušný vyučujúci predmetu POE,  PRAX.

 

Pokyny a prípadné odlišnosti spracovania správy z praxe budú pre študentov 2. ročníka pomaturitného štúdia bližšie upresnené vyučujúcim predmetu PRAX.

 

 

4  Povinnosti žiakov

 

Predmet prax je povinným vyučovacím predmetom, ktorého úlohou je pripraviť žiakov tak, aby po ukončení štúdia vedeli prakticky využiť osvojené poznatky na svojich pracoviskách.

 

Odborná prax sa realizuje na pracoviskách mimo školy v 3. a 4. ročníku, prípadne v 2. ročníku pomaturitného štúdia, v rozsahu 10 pracovných dní. Prax je možné absolvovať v tom istom podniku v 3. aj 4. ročníku len v tom, prípade, ak sa jedná o podnik, kde je možné v ďalšom roku zmeniť oddelenie, úsek, odbor ... Túto zásadu je potrebné rešpektovať hlavne vo fáze prípravy praxe - v štádiu výberu miesta na absolvovanie odbornej praxe.

 

 

Povinnosti žiaka počas praxe:

 

a)      dodržiavať pracovný poriadok podniku, kde sa bude vykonávať odborná prax a plniť si povinnosti vyplývajúce z obsahovej náplne odbornej praxe;

b)      dodržiavať predpisy o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci;

c)      dodržiavať stanovenú pracovnú dobu. Podnik nesmie poverovať žiaka prácou nadčas. Prípadnú jednorázovú zmenu pracovnej doby, absenciu a termín nahradenia  je nutné nahlásiť škole minimálne jeden deň   v o p r e d   na sekretariát riaditeľa školy po predchádzajúcom súhlase pracovníka zodpovedného za odborné vedenie praxe.

Aj v prípade neprítomnosti na pracovisku len určitý čas z pracovného dňa z rôznych dôvodov (návšteva lekára, práceneschopnosť, reprezentácia školy a pod.) je nevyhnutné vopred nahlásiť čas absencie;

d)      rešpektovať pokyny zodpovedných pracovníkov podniku, ktorí budú zabezpečovať organizovanie praxe priamo na pracovisku;

e)      používať telefón, fax, internet, kopírovacie zariadenia, prípadne iné technické zariadenia len so súhlasom pracovníka zodpovedného za odborné vedenie praxe;

f)        vykonávať odbornú prax bez nároku na mzdu;

g)      počas vykonávania praxe byť primerane oblečený podľa požiadaviek, resp. charakteru pracoviska;

h)      údaje získané o podniku, v ktorej sa bude vykonávať prax je možné použiť len na vyučovacie účely, t.j. dodržiavať zásadu mlčanlivosti;

i)        po ukončení praxe je žiak povinný do konca týždňa po príchode do školy odovzdať kompletnú odbornú prácu, ktorá je spolu s písomným hodnotením v potvrdenom dennom zázname z praxe súčasťou hodnotenia žiaka v predmete prax.

 

 

Vypracovala a ďalšie informácie môže poskytnúť: Ing. Marcela Čiscoňová

Prievidza, 5. septembra 2008